Neye Baktım Neyi Gördüm? Pazartesi Yazıları 7: Çocuk İnsan

1946 yılında Nobel Edebiyat Ödülü'ne layık görülmüş Herman Hesse'nin Siddharta'sı Henry Miller'ın "Kutsal Kitap'tan kat kat üstün bir ilaç" olarak değerlendirdiği bir kitap*.

Kitabın 1922 yılında yayımlandığı düşünüldüğünde, yayımlanmasından sonra geçen onca süreye rağmen kitabı okunur kılan nedir?

Siddharta'nın yayımlandığı dönem Birinci Dünya Savaşı'nı izleyen yıllar. Öldürülmeden, delirmeden, intihar etmeden hayata tutunabilmeyi başarmış insanların ayakta durabilmesini sağlayabilen ne olmuş olabilir o dönemde? Yıllar sonra başka bir coğrafya sözde sebeplerle bir savaşa sürüklenmiş durumda ve savaşa karar verenler halk tarafından yeteri kadar oy alanlar değiller. Tüm tartışmaların üzerinde bir meşruiyet sorunu tepemizdeyken, elimizden yapacak bir şey geliyor mu? Nazi soykırımı sonrası yaşanan vahşeti üzerinden atamayan Zweig ailesi gibi intihar mı etmeli? 

Siddharta, yazıldığı dönemde dinler üzeri bir evrensel değer üzerinden insanlığı sorgulaması ile değer bulmuş olmalı.

2015'te yaşadıklarım, beni her zaman ilgi duyduğum spiritüel alana daha da yaklaştırdı. 2016'da bu yolda daha çok okuyor ve düşünüyorum. Öte yandan kurgu kitaplarını okumaya da eş zamanlı olarak devam etmeye çalışıyorum.

Elimizde tek kalan okumak, yazmak, üretmek. Ne iş yapıyorsak yapalım kendimize dönüp düşünmek.

Bir tatil dönüşü, ofise geldiğiniz bir Pazartesi sabahı ise bu sabah, isteksiz... Bir şeyleri değiştirmek için gücünüz olsun. Mutluluk ve istekle uyandığınız Pazartesi günleriniz olsun. İyi haftalar.

* Can Yayınları, 2015 baskısının arka kapağından alıntıdır.

Yorumlar